tirsdag 8. oktober 2013

Hvordan velger jeg farger og hvilket ark er riktig når jeg skal fargelegge med alkoholbasert tusj

Dette er spørsmål jeg ofte får fra de som akkurat har begynt og som ser på meg som en av de "som kan dette". Jeg er på ingen måte noen ekspert verken på fargelegging eller ark, så dette blir kun utifra mine personlige preferanser.
Først litt om hvordan jeg valgte ut farger, og hvorfor det er "feil" måte å velge de ut på.

Da jeg begynte å fargelegge med alkoholbaserte tusjer så begynte jeg med Promarker og Touch Twin marker, og brukte de lenge og var godt fornøyd med hvordan jeg fargela motivene mine,  dere kan se på bildet under og se hva jeg var fornøyd med.
Jeg er på ingen måte noen svoren tilhenger av et spesielt merke i tusjer, nettopp fordi jeg har forsøkt flere. Jeg kjøpte etter hvert Copics marker orginal (de med vanlig tusjtupp), men likte dem ikke fordi de blandet seg så innmari inni hverandre. De skled liksom inn i hverandre og blandet seg jevt utover...ja, jeg vet det høres dumt ut nå, jeg sluttet for å bruke de tusjene nettopp pga det, mens jeg fortsatte å prøve å få til de skarpe overgangene mellom fargene slik som var trenden den gangen. Den gangen laget jeg 11-13 kort på et treff fra fredag til søndag.  Etter at jeg hadde kjøpt inn alle fargene som fantes den gang i både Promarker og Touch Twin marker så fikk jeg også tak i Touch Brush, da skrev vi vel 2009. Senere samme år så jeg noen lekre motiver som Marianne Skjelstad http://mariannespapir.blogspot.no/ hadde tryllet frem. Jeg måtte jo selvsagt sende henne en melding og spørre hvilke farger hun hadde brukt. Hun var veldig grei og delte av sin kunnskap om Copics og fortalte villig vekk hvilke farger hun hadde brukt. Jeg var ikke sen om å logge inn på siden hun hadde sagt jeg kunne få kjøpt disse fargene, og jeg bestilte 14 blå tusjer, siden det var den fargen jeg syns jeg "manglet" nyanser i.
 
Etter hvert så bestilte jeg fra en annen butikk også, men så kom beskjeden fra Japan om at de nå hadde bestemt at man kun skulle få kjøpe tusjene gjennom butikker som tok inn fra èn forhandler her i Norge, og at de utenlandske butikkene ikke lenger skulle få lov til å sende til Norge. Ja, ja da var det jo slutt på moroa for en stund da, men så oppdaget jeg jo at de hadde tusjer hos en norsk nettbutikk. (den gangen så var det nesten ingen som hadde tusjer). Jeg bestilte en hel ladning med tusjer til, nå var jeg for alvor hektet på Copic, og likte plutselig den egenskapen jeg hadde forkastet tusjene for bare et år tidligere.
 
Du lurer sikkert litt på hvor jeg vil med denne historien, men grunnen er jo at jeg bestilte alle de blå tusjene først, og da jeg valgte de andre fargene så plukket jeg utifra hvilke farger jeg syns er fine, ikke etter om de blendet seg jamt inn i hverandre. Det blir litt som når mannen fortviler over kjerringa som har kjøpt ny bil utifra fargen, og ikke hvilke egenskaper den kan skilte med.
 
Etter hvert så fikk jeg kunnskap om hvordan Copics systemet fungerer, og at man bør velge en serie innenfor en farge. f.eks R81-83-85-89 eller B91-93-95-97-99. Dette er de to fargekombinasjonene jeg oftest velger, nettopp fordi de er så enkle å blende og få til å se bra ut. Veldig mange gjør slik som jeg har gjort på motivet over, og velger rødt. Rødt er den desidert vanskeligste fargen å bruke, og selv de som er drevne i gamet kan slite med å få det pent.
 
Mange hopper av karusellen i fart allerede her. Butikkene burde pr i dag være mye flinkere til å veilede folk, og det simpelthen vrimler jo av fargeleggingskurs både de som er for alle typer tusj, og de som favoriserer et merke ved å kalle kurset for Copic fargeleggingskurs eller Promarker kurs. Forrige helg var jeg så heldig å få delta på kurset til Anne Kristin Hokland. Denne dama bare sprudler, og hun snakker med en veldig selvsikkerhet, noe hun jo også har all grunn til siden hun er utdannet i tegning form og farge. Hun er en av de som har hjulpet meg masse, og ikke minst inspirert meg til å fortsette med fargeleggingen. Kurset var lagt opp på en slik måte at både jeg som har holdt på i flere år, og de som ikke hadde kjøpt tusjer selv enda og langt mindre holdt i en, kunne lære noe. Denne dama sier at "alle som kan holde en tusj kan delta på kurs" uavhengig av merke. Anbefales virkelig. Terningkast 6. Jeg lærte utrolig masse, igjen, for jeg har nemlig kjent AKH i 10-11 år.
 
Jeg vil komme tilbake med flere kombinasjoner etter hvert i flere merker.
 
PAPIR
Hvilket papir bør jeg velge? En ting er i hvert fall sikkert, og det er at du ikke skal bruke akvarellpapiret du har liggende, og heller ikke Nille blokka eller blokk fra Europris. Dersom du bruker disse papirene så har du oppskriften på hvordan du fortest mulig kan ødelegge tusjtuppen.
 
Jeg har forsøkt meg på mange forskjellige ark typer, også akvarell papir. Da jeg begynte å tusje så ble man anbefalt å bruke album sider fra Clas Ohlson til å tusje på, de var billige og innmari bra fikk man høre av de som hadde "peiling".  Nå for tiden så sier de samme personene noe helt annet, heldigvis.
De fleste er opptatt av at papiret skal være billig. Hvis man er ute etter et billig papir så bør man gå for et kopipapir i glatt kvalitet og helst ikke under 250-300 g. Jeg begynte med 120g, og joda det fungerer jo, men du bruker opp blekket i tusjen mye raskere enn hvis du velger papir med bedre kvalitet. Man har mange forskjellige papir som anbefales, og man går lett til innkjøp av dette papiret fordi en som "har greie på det" sa at det var det man skulle bruke. Dette er feil. Man må velge papir utifra sin fargeleggingsstil, og da mener jeg ikke hvorvidt man fargelegger Bildmålarna trykk eller Kenny K, men rett og slett hvor lett man er på labben. Hvis man ser på videoer på youtube så anbefaler de amerikanske damene sine favorittpapirer, men hvis man legger merke til det så fargelegger de også på en annen måte, noen holder pennen slik som en treåring ville gjort det, mens andre bruker det sedvanlige pinsettgrepet. Selv så bruker jeg nok en blanding av disse utifra hva jeg fargelegger. Jeg skal forklare dette nærmere. Man kan også se at noen av dem kliner i vet og nærmes bøyer tusjtuppen i stykker og man sitter der og er redd hun skal ødelegg tusjen i stedet for å følge med på hva hun sier, mens andre ser ut som de maler med en fjær og får smale streker og korte streker. Dette er det vi gjerne vil få til, og så setter vi i gang da, men får det liksom ikke helt til. Hvorfor? Jo, man har enten feil papir og holder tusjen feil i forhold til å få til tynne streker, eller man er bare ikke lærenem. De fleste vil på et eller annet tidspunkt føle at de ikke er lærenemme, men i de fleste tilfeller så er det feil. 

Dette er papiret jeg har brukt i flere år, og som jeg liker veldig godt, mens andre syns det er skikkelig dårlig og syns det blør.  
 
 Dette er favorittpapirene mine for tiden. En billig og en litt dyrere utgave.


Dette papiret er litt gulere enn de andre, men er tykt og glatt og fint å fargelegge på, jeg liker dette papiret spesielt hvis jeg skal lage vintage kort siden de hvite arkene fort blir for hvite.


 
Dette papiret har jeg akkurat kjøpt,
men har ikke fått prøvd det enda,
så jeg kan ikke si om jeg liker det eller ikke.
 
 
Dette papiret er det som anbefales av Copicmarker Norge.
 

Jeg venter nå på svar på European Copic Coloring Master eksamen, men fikk mail i dag om at det ville bli enda 4 uker før svaret kommer, så jeg håper at jeg innen jul i år kan kalle meg European Copic Colourin Master. Det hadde vært veldig moro etter å ha strevet og feilet og strøket en gang så syns jeg det burde være min tur. Hvis noen ønsker mer info om ECCP- European Copic Coloring Program så kan dere gå inn på denne linken http://copicmarkernorge.blogspot.no/p/kurs.html. På denne bloggen finner dere også mange tips til både kombinasjoner, og linker til bloggene til DT.
Jeg kommer tilbake med mer om både papir og fargekombinasjoner etter hvert. Og hvis det er noe dere har lyst til å spørre om så send meg en kommentar i kommentarfeltet, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ny blogg

Jeg har bestemt meg for å bytte til en ny blogg, så velkommen dit. kjerstisscrappeblogg.blogspot.com Takk for følget til alle som har vært ...