mandag 4. februar 2019

Tre år siden siste innlegg

Ikke akkurat veldig aktiv blogger. Det er bare andre ting som har stått i veien, mest av alt sykdom. De siste to årene har jeg slitt med hodepine fra helvete, og i sommer fikk jeg diagnosen Klasehodepine, noe som forklarer hvorfor jeg bruker banneord for å forklare den, den finnes rett og slett ikke pene ord for denne typen hodepine.

Jeg driver fortsatt og prøver å lære meg å fargelegge da, det blir mye fargelegging og lite kortlaging, men forhåpentligvis vil jeg snart ha kommet et steg opp på fargeleggingstrappa.  Jeg har akkurat startet på et nytt online kurs hos Vanilla Arts, og læreren der har en helt unik måte å lære bort på, og ikke minst så er det bare å glemme alt man har lært om Copic systemet, det jeg hadde lært for noen år siden og trodde var svaret på hvorfor fargeleggingen min ikke var bra.

Nå er det jo mange grunner til at den fremdeles ikke er på det nivået den burde vært etter mer enn ti år med fargelegging, men VanillaArts.com kurset har mange nye spennende ting å ta tak i. De er jo egentlig ikke nye da, kunstmalere har brukt dem i århundrer, men av en eller annen grunn så har kunstnere og hobbymennesker to helt forskjellige måter og bruke de samme produktene på, og i kort/fargelegging verden har det blitt etablert endel sannheter som egentlig ikke er riktige. Noen har trodd oppriktig at det var riktig, men så var det feil, og nå er feilen uopprettelig, det er som Blue screen of det på pc'n, man må reinstallere operativsystemet og alle programmer pånytt. Slik er det det føles å ta kurset fra VanillaArts.com, man ikke bare reinstallerer,  men man bruker en ny og oppgradert versjon hvor sikkerhetshullene fra forrige versjon er borte.

Hun tilnærmer seg ting fra et kunstnersyn istedenfor "bloggersynet".
Alle instruksjonsvideoer og demoer jeg har sett på YouTube, alle kurs jeg har tatt har samme oppfatning av hvordan Copic markere må brukes i grupper på tre, og fra samme spalte, og man må for all del ikke engang våge noe annet. Mange har nok funnet ut underveis at det faktisk ikke skjer noe forferdelig hvis man velger å bruke yr27 sammen med b12. Ikke de at jeg sier det er fint sammen, og jeg fant på de to i farta, men poenget er at man ikke må bruke r20-22-24 -29 for å få en det til å blende, det er alkoholtusjer, blekket vil uansett blande seg sammen. Da jeg kjøpte mine første Copics så ble jeg helt fortvilet over dette, og trodde noe var galt med tusjene, for de andre tusjene oppførte seg annerledes. Etterhvert så har jeg jo blitt helt Copic frelst, og bruker sjelden noen andre.

Etterhvert så har jeg begynt å tvile på at øvelse gjør mester, og utifra hva jeg kan se selv på de gamle innleggene her så har jeg ikke utviklet mye siden 2015, så hva er da galt? Er det jeg som burde finne en annen hobby? Nope, det er hele kunnskapsmodellen som er korrupt, blue screen of det.

Nå restarter jeg hodet mitt, og bruker kunnskapen fra VanillaArts.com når jeg fargelegger, og etter bare et par små forsøk så ser jeg forskjell, og da ha jeg ikke engang brukt fargeblyanter over slik hun anbefaler.
Jeg vil fortsette å ta kursene hos Kit and Clowder også, jeg liker fargeleggingsstilen og hun også lærer bort teknikker, ikke hvordan man fargelegger et spesifikt motiv.
De viser jo selvfølgelig hvordan på et motiv de har valgt selv, men man kan fint bruke et annet motiv hevder de begge to. Jeg har ikke forsøkt et annet motiv akkurat mens jeg følger kurset, det blir bare kjeks i hodet mitt av sånt hvis jeg ser hun bruke en blå tusj på en iris, og jeg sitter med en rød tusj og et rosemotiv, men etter man har fargelagt kursmotivet så har man lært en teknikk, og man kan bruke den på helt andre motiver, det trenger ikke å være et motiv med et glass hvis det var kursmotivet,  man kan bruke samme tekniķk på andre ting med samme tekstur.

Jeg kan ikke legge ut kursmotiv i bloggen, det er nok ikke lov, og jeg vil jo ikke bli saksøkt. Jeg får heller legge ut noe når jeg er ferdig med hele kurset. Siste oppgave kommer ca. 25.april, så det blir etter det.
Forhåpentligvis så slipper jeg å flytte før til sommeren, akkurat nå er det -8,7 °C ute og sykt mye snø. Nå bor jeg heldigvis ute på landet i et hus istedenfor kjelleren jeg bodde i 7 år, så Markus, katten min, slipper å være innekatt lenger, og han som alltid stakk av, han blånekter nå å gå ut når det ikke er pent vær. Skjønner han godt, jeg vil heller ikke gå ut nå. Går bare ut for å måke trappa og verandaen innimellom, resten av gårdsplassen og veien blir måket med traktor.

Nå skal jeg se på video nr 1 av Marker painting foundations fra VanillaArts.com og forhåpentligvis fargelegge litt etterpå. Jeg liker å se igjennom kursvideoene før jeg prøver selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ny blogg

Jeg har bestemt meg for å bytte til en ny blogg, så velkommen dit. kjerstisscrappeblogg.blogspot.com Takk for følget til alle som har vært ...