torsdag 10. oktober 2013

Hvilket alkoholbasert tusj merke bør jeg velge?

Dette er også et spørsmål som går igjen, og svaret er ikke verken det ene eller det andre. Noen liker sine Promarkere og ville ikke bytte dem ut for alt i verden, mens atter andre mener det er Copic sketch som er den virkelig beste tusjen, og at alt annet er dårlige kopier. Så har man Touch som kommer i både Twin og brush, noen mener dette er bra tusjer, og noen mener det er dårlige tusjer. Man har også Tria markere og Prismacolors og Flexmarkere.


Jeg har selv et utvalg i både Copics, Promarker, Flex markere og Touch twin og brush, og jeg må vel bare si at jeg ikke kan merke noen vesentlig forskjell i kvalitet på blekket, det som er den vesentlige forskjellen er vel heller om man liker best pensel tupp eller vanlig tusj tupp. Selv så har jeg nok falt for penseltuppen, og bruker nok mest Copics for tiden, men bruker gjerne de andre også når jeg er hjemme og fargelegger. Det som er det fine med alkoholbaserte tusjer er at de kan brukes uavhengig av merke, la meg forklare:

Du sitter og fargelegger et motiv der du vil ha brune bukser og rød genser, men du har ikke så mange tusjer å velge i Copics fordi du ikke har kjøpt så mange, men du har nesten alle Promarkerne og noen Flexmarkere. Du har noen fine brune i Copics, men du har jo ikke røde, men du har røde Promarkere. Du har heller ikke noen fin hudfarge i Copics, men har noen flexmarkere som gir fin hudtone, hva skal du gjøre? Svaret er lett, bruk alle sammen. Du kan fint bruke flere forskjellige tusjer på samme motiv, og man kan også blande de med hverandre, men her bør du nok prøve deg fram med hva som fungerer best, siden det ikke er alle farger som blender like godt med hverandre. Her ser du noen bilder av de forskjellige tusjene
Touch kommer i to forskjellige utgaver

Promarker kommer med en vanlig tusjtupp og en bred skråtupp




Flexmarkere kommer med en penseltupp og en bred skråtupp



Trimarkere har tre tupper


Copics sketch er den som er mest brukt i Norge
Prismacolor kommer med flere forskjellige tusjer, men syns denne så best ut.
Skal prøve å få tak i noen så jeg får prøvd disse også.


 tusjene kommer i flere utgaver

 


Flexmarkere kommer i hendige sett og har en penseltupp og en bred skråtupp
Touch Twin markers kommer i hendige sett


Touch Brush markers kommer også i hendige sett


Etter hvert som samlingen vokser kan man trenge god oppbevaring til tusjene, jeg bruker denne cd/dvd kofferten, men det finnes uttallige løsninger på dette.
 
 
HVORDAN VELGER MAN RIKTIG TUSJ? SVAR: Prøv flere forskjellige, spør når du er på treff om du kan låne av noen som har ulike tusjer og test ut hva som er lettest for akkurat deg, og ikke hør på alle som sier hva som er best og ikke best, for smaken er nemlig som kjent som baken.







2 kommentarer:

  1. Jeg kommer definitivt til å bestille kort fra deg, de er helt utrolig fine :) Særlig vintagekortene. Hilsen Sussi

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du har skrevet så utrolig lærerikt! All fargeleggingen din er så vakker! :)
    Her har jeg mye å lære!

    SvarSlett

Ny blogg

Jeg har bestemt meg for å bytte til en ny blogg, så velkommen dit. kjerstisscrappeblogg.blogspot.com Takk for følget til alle som har vært ...